ساخت Ascii art در ترمینال لینوکس !

Image not Found

دلتون میخواد که با ترمینال لینوکس چند تا کار جالب انجام بدین ؟؟؟ نظرتون چیه که عکس ها رو به ASCII ART تبدیل کنیم ؟؟

شما میدونید که ASCII ART چیه ؟ این یک چینش استاندارد کلمات، اعداد و بقیه کاراکتر ها توی ۲۵۶ جای خالی به صورت ۸ بیتی هست.ASCII ART هنر گرافیکی هست که با استفاده از کاراکتر های قابل چاپ ASCII تشکیل میشه و اصولا از دسته ای از حروف، اعداد و کاراکتر های خاص تشکیل شده است.

ممکنه شما دیده باشید که بعضی از افراد اطلاعات و مشخصات سیستمشون رو به این صورت نشون میدن:

خیلی جالبه، نه ؟؟حالا نظرتون چیه که یه عکس معمولی رو به ASCII ART تبدیل کنیم ؟؟این همون کاری که ما قراره توی این مقاله انجام بدیم پس با ما باشید !

ASCII IMAGE CONVERTOR

خب همونجوری که از اسم این برنامه پیداست، ASCII IMAGE CONVERTOR یک ابزاره که یک عکس رو به ASCII تبدیل میکنه. این یک ابزار کامند لاینیه که با زبان GO نوشته شده و عکس داده شده رو به ASCII تبدیل میکنه و برای مون روی صفحه چاپ میکنه.

اینم یکی از عکس هایی که به ASCII تبدیل کرده :

این ابزار از عکس هایی به فرمت های زیر پشتیبانی میکنه:

  • JPEG/JPG
  • PNG
  • BMP
  • WEBP
  • TIFF/TIF

خب، بیاین در مورد نصب کردن و استفاده از این ابزار صحبت کنیم!

نصب کردن ASCII IMAGE CONVERTOR در لینوکس

این ابزار عالی روی ویندوز هم کار میکنه ولی ما کاری به اون نداریم و به لینوکس خودمون میچسبیم (:

اگه شما snap رو روی سیستم خودتون فعال کردین میتونید از اسنپ این برنامه رو به سادگی با دستور زیر نصب کنید:

sudo snap install ascii-image-converter

اگه میخواید از اسنپ استفاده نکنید ( خیلی ها میگن استفاده نکنید) میتونید فایل اجرایی رو از قسمت release گیت هاب شون دانلود کنید و فایل رو درون PATH لینوکس تون بزارید که اینجا میگه چجوری این کارو رو بکنید، به این صورت ، شما میتونید از این ابزار مثل یک دستور معمولی لینوکس استفاده کنید.

استفاده از Ascii Image Converter

استفاده از این ابزار خیلی ساده است، وقتی که نصب شد، شما فقط باید مسیر اون عکس رو به ابزار بدین و بعد خود ابزار عکس رو به ASCII تبدیل میکنه:

ascii-image-converter path_to_image

همچنین شما میتونید به جای مسیر عکس، URL رو بدین تا مستقیم از اینترنت عکس رو دانلود و تبدیل بکنه.

این ابزار حتی میتونه ASCII ها رو رنگی هم بکنه ! ببینید:

ascii-image-converter -C path_to_image

شما همچنین میتونید که چندتا عکس رو همزمان به ASCII تبدیل کنید، برای این کار کافیه فقط ادرس چند تا عکس رو به این ابزار بدین تا ASCII های عکس هارو براتون چاپ کنه.

خب حالا چجوری این عکسارو ذخیره کنیم ؟؟ جواب اینه: به راحتی ! شما فقط باید از ارگیومنت -s استفاده کنید تا این ASCII های زیبا رو براتون به صورت فایل png ذخیره کنه، بعد از -s باید یک نقطه باشه یا ادرس مورد نظرتون رو بزارید تا توی همین دایرکتوری یا دایرکتوری مورد نظرتون فایل رو ذخیره کنه. به این صورت :

این ابزار قابلیت های جالب زیادی داره، مثل مشخص کردن کاراکتر ها، تعدادشون، اندازه Ascii و کلی چیزای دیگه ک شما میتونید نحوه استفاده از این قابلیت ها رو در گیت هاب این ابزار مشاهده کنید.

منبع: itsfoss (با اندکی تغییر 😁)