بلاکچین چطور عمل میکند؟

Image not Found

در دنیای امروز بلاک چین تبدیل شده به یکی از موضوعات داغ امنیتی همان طور که از اسمش مشخص شده است بلاک چین زنجیره ای از بلاک هایه حاوی اطلاعاته هدف اصلی بلاک چین برچسب گذاری زمانی ثبت اطلاعات است تا امکان تغییر دادن یا دست کاری کردن ان از بین بره ، که اولین بار در سال 2009 در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت.

بلاک چین یک زنجیره ثبت رکورد نامتمرکزه که ورود بهش برای هرکسی ازاد است یعنی وقتی داده ای درون بلاکی قرار گرفت و ثبت شد تغییر دادنش بسیار دشوار است.

هر بلاک در زنجیره بلاک چین دارای سه بخش است

  1. داده
  2. هش
  3. هش بلاک قبلی

نوع داده ای که می تونه در بلاک قرار بگیره می تونه متفاوت باشه به عنوان مثال برای بیت کوین تراکنش های فردی و اطلاعات ان قرار می گیرد .

بخش دوم هش است که برگرفته از داده اون بلاک است که مثل اثر انگشت همیشه منحصربفرد است و اگر اطلاعاتی یا داده ای درون بلاک تغییر پیدا کند هش اون بلاک هم تغییر پیدا می کند و اگر در هش یک بلاک تغییری ایجاد شود بلاک بکلی تغییر می کند .

بخش سوم هشت بلاک قبلی است که با ذخیره شدن هش بلاک قبلی در ان بلاک یک زنجیره ایجاد خواهد کرد و یکی از دلیل های بسیار مهم است که بلاکچین را انقدر ایمن کرده .

همیشه بلاک اول هش بلاک قبلی ندارد که بهش می گویند بلاک جِنِسیس

در بلاک های بعد دو هش وجود دارد که یک هش خود بلاک دوم هش بلاک قبلی است یعنی ما اگر هش بلاک اول را تغییر بدیم بلاک های بعدی هم نامعتبر می شوند .

اما این هش‌کافی نیست برای ایجاد امنیت کامل ، در امروزه کامپیوتر ها توانایی را دارند که هشت های بعدی بلاک را محاسبه کنند برای مثال اگر یک هش را تغییر دادند بلافاصله می توانند هش های بلاک قبلی را محاسبه کنند و به سرعت جای گزاری کنند جوری که زنجیره را کاملا معتبر کنند.

برای این مشکل اومدن مکانیزمی طراحی کردن که به ای صورته که هش هر بلاک تغییر پیدا کرد 10 دقیقه بعد می توان هش بلاک بعدی را تغییر داد که زنجیره تغییر بلاک بسیار کند خواهد شد و همه متوجهش خواهد شد و نامعتبر خواهد شد و اسم این مکانیزم proof of work است .

اما بلاکچین تنها از این مکانیزم برای امنیت استفاده نمی کند.

بلاکچین از یک شبکه ای بنام p2p network استفاده می کند که این شبکه به این صورته که یک کپی کامل از بلاکچین به تمام اعضای شبکه می دهد که تخلفی صورت نگیرد وقتی یک نفر یک بلاک جدید ایجاد خواهد کرد این بلاک به تمام اعضای اون شبکه فرستاده خواهد شد و تمام شبکه ان بلاک را اعتبار سنجی خواهند کرد که اگر سر معتبر بودن ان به توافق رسیدند ان را به اخر زنجیره بلاک خود اضافه خواهند کرد یعنی همه باهم یک اجماع را تشکیل می دهند و سر اعتبار این بلاک جدید به توافق می رسند .

تنها راهی که وجود دارد کسی بتواند بلاک نامعتبر را معتبر کند این است که هش های تمام زنجیره هارا تغییر دهد که با مکانیزم proof of work تقریبا این عمل غیر ممکن است .

:)