بقای پی‌شی و توسعه eopkg - پارت 1

Image not Found

خب خیلی از دوستان سوال کرده بودن که مگه سولاس بر بیس خودش نیست و…

تو این تلگراف اومدم تا بهتون کامل توضیح بدم.

داستان پی شی از سال 2005 شروع میشه زمانی که تیم پاردوس (pardus) تصمیم گرفت اولین نسخه از توزیع خودش یعنی پاردوس رو عرضه کنه.

اون زمان توزیع پاردوس با حمایت دولت ترکیه شروع به کار کرد و توزیعی بر بیس خودش ساخت.

در اصل ساخت این توزیع از سال 2003 شروع شده بود و حالا بعد از دو سال اولین نسخه از اون کامل شده بود.

پاردوس با پکیج منیجر پی شی عرضه میشد که همون گربه میشه.

اولین لوگو پاردوس

پاردوس تا سال 2010 به توسعه پی شی ادامه داد که ناگهان در سال 2011 توسعه پی شی متوقف شد . تیم پاردوس در بیانیه ای اعلام کردن که قراره دبیان بیس بشن و این خبر خیلی از کاربرا و توسعه دهنده هارو ناراحت کرد.

بنابر این افراد زیادی از تیم پاردوس اون تیم رو ترک کردن و خودشون یک توزیع به اسم pardus-anka ساختن ، این توزیع مثل پاردوس سابق از پی شی استفاده میکرد.

لوگو پاردوس انکا

در همین حین تیمی اروپایی ک اون ها هم از پاردوس جدا شده بودن شروع کردن به ساخت توزیعی با نام سولاس (نوعی کشتی اروپاییه) این توزیع هم همچنان از پی شی استفاده میکرد.

اما یکم اونطرف تر سال 2014 تیم pardus-anka تصمیم به ادامه ندادن پروژه کردن و دیگه اون زمان تمام ارتباط پی شی و پاردوس قطع شد. دیگه اون گربه و یوز دوست داشتنی با هم ارتباط نداشتن.

خب خیلی از افراد تیم pardus-anka کنار نکشیدن و توزیعی به اسم پی شی لینوکس ساختن و شروع به توسعش کردن با همون مشخصات pardus-anka اما پیشرفته تر و قوی تر.

دوباره اینجا یه اتفاقی میوفته و تیم سولاس از هم میپاشه 😂 خب باز هم مثل پی شی لینوکس یه توزیع جدید شکل میگیره که البته اینبار اسمش همون سولاسه.

شاید بگید خب سرنوشت پاردوس چیشد خب معلومه همونطور ک نوشتم دبیان بیس هستن و هنوز به توسعه ادامه میدن.

تصویری از اخرین نسخه پاردوس

ممنون از اینکه این مقاله رو مطالعه کردید:)