بقای پی‌شی و توسعه eopkg - پارت 2

Image not Found

خب به اونجایی رسیدیم ک تیم سولاس دوباره شکل گرفت و سولاس هم دوباره شکل گرفت اما صبر کنید این سولاس با اون سولاس فرق داره ، چه فرقی ؟ الان بهتون میگم.

تیم سولاس با دیدن پی شی لینوکس و توسعه جدی پی شی تصمیم گرفتن دیگه از پی شی استفاده نکنن . البته استفاده ک کردن ولی… خب تیم سولاس دیگه اسم پی شی رو با خودشون حمل نکردن و با فورک کردن پی شی اون رو گسترش دادن و به دو قسمت تبدیل کردن :

سولبیلد و eopkg خب حالا دیگه پی شی یه تفاوت هایی داشت دیگه با pspac پکیج هارو نصب نمیکرد و از فرمتی به نام .eopkg استفاده میکرد فرمتی ابداعی توسط تیم سولاس که هم فشرده بود هم مشکلات pspac رو نداشت.

لوگو سولاس

خب حالا میگیم این .eopkg از کجا به وجود میاد اینجاست که میریم سراغ سولبیلد کارخونه تولید پکیج های سولاس.

سولبیلد طراحی شد تا پکیج های .eopkg رو با استفاده از yaml بسازه.

حالا یه سر ببینم پی شی چیشد :

پی شی به کار خودش ادامه داد و مثل پدرش پاردوس استیبل موند . من استیبل بودن پی شی رو در حد اسلکور میدونم چون زیادی استیبله و قدرتمند و هنوز ک هنوز از پی شی استفاده میکنه .

لوگو پی‌شی

خب پاردوس و پی شی الان به عنوان سیستم عامل خیلی از مردم ترکیه هستن و تو مدارس و سازمان های ترکیه از پاردوس و در ارتش و جاهاش امنیتی از پی شی استفاده میکنن.

اینم باید ذکر کنم فکر نکنید .eopkg رو تنها سولبیلد میسازه ک سخت در اشتباهید خود eopkg هم به طور خیلی محدود توانایی ساختن .eopkg با فایل pspac رو داره. ک این یکی از ارث های پی شی عه .

تصویری از سولاس باجی 4.2

خب تیم سولاس باز هم تو 2017 از هم پاشیدن ولی ایندفعه خودشون دوباره جمع نشدن ، این گوگل بود ک با کشف پتانسیل بالای سولاس در متریال دیزاین اسپانسر اونا شد و هنوز هم اسپانسرشونه.

خب تیم سولاس 2018 تصمیم گرفتن دیگه کامل بقایای پاردوس رو حذف کنن ینی اومدن و شروع به ساخت پکیج منیجری به نام سول(sol) کردن ک با سی نوشته شده بود بر خلاف eopkg ک با پایتون نوشته شده بود.

اما تلاششون بی نتیجه موند و الان توسعه سول متوقف شده!

خب این بود داستان شکل گیری سولاس و حماسه ای که پی شی ساخت..